ماجرای «قاتل و وحشی»، ساترا، ممیزی و پاسخ‌های تکراری وزیر ارشاد

ماجرای «قاتل و وحشی»، ساترا، ممیزی و پاسخ‌های تکراری وزیر ارشاد
Rate this post

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تشریح عملکرد و فعالیت‌های وزارت متبوع در یک‌سال فعالیت دولت وفاق ملی از ساعت ۱۰ صبح امروز سه شنبه ۴ شهریور با حضور اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران در محل باغ زیبا برگزار شد.

این نشست رسانه‌ای با تلاوت آیاتی از قران مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای نشست نیکنام حسینی‌پور مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت.

در ادامه عباس صالحی با گرامیداشت یاد شهدای دولت، شهید رئیسی، شهید امیرعبدالهیان و شهدای جنگ ۱۲ روزه یادآور شد: در جشنواره‌های فجر ۱۴۰۳ ما شاهد اقبال وسیع‌تر هنرمندانی بودیم که اگر نگوییم قهر کرده بودند ولی در رویدادها کمتر حضور داشتند. این امر به دلیل مسیر تعاملی وزارتخانه با اهالی فرهنگ و هنر شکل گرفت. در دفاع ۱۲ روزه هنرمندان نقش به‌سزایی داشتند و در دفاع از ایران حضور پیدا کردند.

شکل گیری شورای سینما در استان‌ها

وی ادامه داد: ایران فقط تهران نیست. قرار است در کنار شکل‌گیری شورای سینما در تهران، شورای سینمای استان‌ها نیز با ریاست استاندار شکل بگیرد و برنامه ساخت سالن‌های سینما نیز مورد توجه است.

وزیر ارشاد با اشاره به دو مشکل عمده اقتصادی در حوزه‌های هنر و فرهنگ، متذکر شد: طی ۴ سال گذشته در مصرف کالای فرهنگی توسط خانواده‌ها افول کرده‌ایم. مشکل دوم در اقتصاد فرهنگ و هنر گردش پول پایین در این عرصه است. ما با راه‌اندازی طرح «فرهنگ کارت» سعی در بهبود این وضعیت داریم که خرید اعتباری در عرصه فرهنگ و هنر را میسر می‌کند. این طرح در ابتدا برای اهالی فرهنگ و هنر آغاز می‌شود و سپس برای دانشجویان فعال خواهد شد. طرح «صندوق هم‌یار فرهنگ و هنر» نیز دیگر برنامه ما برای تأمین مالی صنایع خلاق است تا بتوانیم برخی مشکلات اقتصادی فرهنگ و هنر را مرتفع کنیم.

صالحی افزود: «شناسه آثار هنری» دیگر برنامه ما در بحث اقتصاد هنر است. آثار هنری در ایران اکثراً شناسه رسمی و قابلیت وثیقه‌گذاری در بانک را ندارند. الان شناسه‌گذاری آثار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست انجام است. به عنوان مثال هنرمند با وثیقه‌گذاشتن اثر خود در بانک از امکان دریافت وام برخوردار شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه گنجینه موزه هنرهای معاصر مغفول مانده بود، یادآور شد: رویداد «پیکاسو در تهران» اتفاق خوبی بود و جمع گسترده‌ای را با موزه‌ها آشتی داد.

در ادامه وزیر ارشاد به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف فرهنگ و هنر پاسخ داد.

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بی‌توجهی وزارتخانه و معاونت‌های زیرمجموعه به نقدهای منتشر شده در رسانه‌ها از جمله شفاف‌سازی مالی در معاونت هنری بیان کرد: معاونان مربوطه باید به این نقدهای تحلیلی توجه کنند و برای پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها اقدام کنند.

وزیر ارشاد درباره بحث چابکسازی در وزارت ارشاد، توضیح داد: در دوره حضور بنده در دولت دوازدهم مطرح شد که وزارت ارشاد نباید بیشتر از ۵ معاونت داشته باشد؛ در آن دوران وزارت ارشاد ۶ معاونت داشت که اجرای این طرح به دلیل کرونا متوقف شد. در دولت سیزدهم هم این خواسته وجود داشت و با خواسته بالادستی این طرح اجرا شد. در ساختار استخدامی نیز نگاه به اداره‌کل و دفتر یکسان است و اینگونه نیست که بودجه اداره‌کل نسبت به دفتر بیشتر باشد. بلکه بودجه به میزان و نوع برنامه‌ها مربوط است.

معاونان از تغییرات ساختاری مطلع بودند

وی درباره تغییرات اداری و عدم اطلاع معاونان مربوطه از تغییر ساختاری، تاکید کرد: معاونان مربوطه مطلع بودند. هر معاونتی دارای دفتر مطالعات و پژوهش است ولی وقتی پژوهشگاه فرهنگ و هنر شکل گرفته دیگر نیازی به دفتر مطالعات نیست. بحثی در خصوص موضوع چند دفتر وجود دارد که هنوز به نتیجه دقیقی نرسیده‌ایم.

صالحی درباره وضعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله، تصریح کرد: عمده‌ترین مساله «قاتل و وحشی» مسئله شرعی است و مسئله حضور بازیگر زن با موی تراشیده مطرح شده است. در موارد و فیلم‌های دیگر بازیگر به طور کلی در طول فیلم با حالت مدنظر حضور مستمر نداشته است. الان هم همان مشکل برای نمایش فیلم وجود دارد و تا الان مشکل از این زاویه حل نشده است. من به عنوان سیدعباس صالحی شاید نظر دیگری داشته باشم ولی در این ساختار و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد باید به نکات توجه کرد.

مقدمات حضور هنرمندان خارج نشین فراهم شده است

وی درباره حمایت از اعتماد دوباره هنرمندان و برنامه برای حمایت از هنرمندان خارج‌نشین و بازگشت‌شان به ایران، یادآور شد: عده‌ای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشان دادند جان‌مایه وطن‌دوستی را دارند و فرصت فعالیت برای این هنرمندان چه در ایران و یا خارج از ایران وجود دارد. این نگاه در حاکمیت نظام وجود دارد ولی عده‌ای در میانه نمی‌خواهند به این باور برسند که شرایط و زمانه تغییر کرده است و مانع‌تراشی می‌کنند. ما از نظر انسجام ملی در دوره‌ای طلایی حضور داریم که ناشی از کنار هم قرار گرفتن وطن‌دوستان است. درخواست‌هایی برای بازگشت به ایران وجود داشته و مقدماتی شروع شده و کارهایی انجام شده تا برخی هنرمندان خارج از ایران در صورت تمایل فردی به کشور بیایند.

وزیر ارشاد درباره توییت خود درباره تغییر ساختار در رسانه ملی، توضیح داد: برداشت من این است پیشا جنگ تحمیلی و پساجنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است و باید نظام حکمرانی ما متفاوت باشد. منظورم این بود که رسانه ملی باید نسبت به پیشا بحران تغییر کند ولی اینگونه نیست. رسانه ملی باید تمام سلایق را پوشش دهد از مخاطب مواظبت کند و به گونه‌ای دیگر مدیریت شود.

صالحی درباره وضعیت حریم تئاتر شهر تاکید کرد: وعده به من داده شد که اعتبار تامین شده و قول قطعی داده‌اند که ساخت حریم مجموعه تا پایان مهر به پایان می‌رسد.

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت وزارت ارشاد از تبلیغات تئاتر، گفت: ما به لحاظ محتوا و اقتصاد باید به حوزه تبلیغات فرهنگ و هنر توجه کنیم. اینکه هنرهای نمایشی بخش تبلیغات را به درستی ندارند مشکلی جدی است. اینکه چگونه می‌توانیم حوزه تبلیغات فرهنگ و هنر را ارتقا دهیم نگاهی است که دنبال می‌کنیم.

صالحی درباره چرایی تاخیر در معرفی مدیرکل‌های معاونت هنری، یادآور شد: بخش قابل توجهی از معرفی مدیرکل‌های معاونت هنری به دلیل زمان‌بر بودن بررسی نهادهای مربوطه و استعلام و تایید بوده است.

وی درباره اینکه آیا خروجی دوران خدمت او در وزارتخانه فیلم‌هایی چون «رکسانا»، «لاک‌پشت» و «پیرپسر» است، تاکید کرد: تلاش بنده این بوده و هست که در شوراهایی منتصب کسانی باشند که به قانون توجه کنند و انتصابات نیز بر همین اساس بوده است اما شاید سلیقه رجانیوز نباشد. برخی روندها از دوره‌ها و دولت‌های قبل شکل گرفته و به ما می‌رسد. شوراهای مدنظر در وزارتخانه به دلیل حضور افراد مناسب و قابل اعتماد به هر نتیجه‌ای برسد ما با همان نگاه پیش می‌رویم و برای من هم مورد قبول است.

صالحی درباره بازتاب فیلم‌ها و مستندهای تولیدشده و در دست ساخت درباره حضور مردم در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، گفت: در عرصه فیلم کوتاه و مستند تولیداتی در این خصوص داریم و بنیاد فارابی نیز با درخواست‌هایی برای تولید فیلم بلند مواجه شده است. البته تولیدات هنری نباید سفارشی باشند و به صورت دلی تولید شوند. به طور حتم در رویدادهای پیش رو با تولیدات قابل توجهی در این بخش مواجه می‌شویم.

قدرت اجرایی در دست ساترا است

وزیر درباره توقیف‌ها در شبکه نمایش خانگی و تعامل با ساترا توضیح داد: حرف جدیدی در این زمینه ندارم زیرا طبق توافقی که در دولت قبل شده قدرت اجرایی در دست ساترا است و ما در بخش اجرایی دخیل نیستیم.

وی درباره حمایت برای تولید آثار هنری برای عرضه در عرصه بین‌الملل به جای دعوت از خبرنگاران خارجی برای ارائه تصویر از ایران، بیان کرد: حضور خبرنگاران خارجی در ایران اتفاق خوبی است ولی اینکه راویان اصلی این آب و خاک هنرمندان هستند درست است. در این زمینه تلاش می‌کنیم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =