«نشان سپهر» یادبودی برای مسعود سپهر در موزه گرافیک
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، آیین افتتاحیه نمایشگاه «نشان سپهر» ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ برگزار میشود.
این نمایشگاه شامل اتودها، پیشطرحها و آرتورکهای اولیه، همچنین تصاویری از نسخه نهایی مدال و نشانهای ملی طراحی شده است. بسیاری از این پیشطرحها پیشتر توسط این هنرمند به موزه اهدا شدهاند و اکنون در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار میگیرند.
علاقمندان به طراحی گرافیک و نشانهشناسی میتوانند از نزدیک شاهد روند طراحی و اجرای نشانهای ملی و دولتی باشند و با چالشهای فنی و زیباییشناختی در این زمینه آشنا شوند.
مسعود سپهر متولد ۱۳۳۵ در تهران، دارای فوقلیسانس طراحی گرافیک، تایپوگرافی و برنامهریزی چاپ از کالج چاپ لندل بود. او علاوه بر خلق ۲۰۰ نشانه و نامواره، تألیف و ترجمهی آثار متعددی همچون کتابهای «مبادی سواد بصری»، «مقالات پنتاگرام»، «شرحی بر نشانه»، «طراحی نشانه» و «تجزیه و تحلیل آثار گرافیک» را در حوزه تخصصی دیزاین و طراحی گرافیک به جا گذاشته است.
طراحی ۴ نشان ملی (فرهنگ و هنر، خدمت، ایثار و مهر)، قلمهای «یکان»، «آموزه» و «مُبین»، همچنین هویت بصری و علائم راهنمایی مترو تهران از جمله آثار او است. طراحی کارت ملی نیز تحت هدایت او انجام شده است.
این هنرمند فقید، بهمن ۱۴۰۱ بر اثر سانحه درگذشت. نمایشگاه «نشان سپهر» فرصتی آموزشی برای بررسی دقت و خلاقیت وی در طراحی نشانهای ملی و آشنایی با اصول طراحی و روشهای اجرایی در این زمینه فراهم میآورد.
موزه گرافیک ایران در روزهای جمعه و شنبه تعطیل است. این موزه در بزرگراه بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان شهیدان برادران قزوینی، محوطه شمالی پارک پلیس واقع شده است.
خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیعالاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروههای فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروههای خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبانهای خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استانها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استانها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقهای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانههای نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخشهای «شبکههای اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا میپردازد. فعالیتهای بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بودهاست. خبرگزاری مهر در کنفرانسهای مهم بینلمللی همچون: المپیک رسانهها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانهها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاریها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانهای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانهای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانههای اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاریها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاریهای آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعالترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است. انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتابهایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفهای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است. ارتباط با رسانههای جهان نظر به حضور بینالمللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانههای معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانههای خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کردهاند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاریهای طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند. میثاق اخلاق حرفهای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفهای خبرگزاریها میداند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری
اخبار ورزشی مرتبط:
صنعت سلامت

برنامه جدید ایران در سازمان شانگهای | تجارت با قرقیزستان ۲.۵ میلیارد دلاری میشود؟
ایران در حالی توسعه همکاریهای اقتصادی با اعضای سازمان همکاری شانگهای را با جدیت دنبال میکند که اتاق بازرگانی ایران از برنامه افزایش ۲۵ برابری تجارت با قرقیزستان، ایجاد صندوق سرمایهگذاری مشترک میان اعضای شانگهای و اجرای پروژههای مشترک در حوزههای زیرساختی و فنی-مهندسی خبر داده است.


