توجه رادیو محرم به نسل جدید عاشورایی؛ ایران گنجینه آیین عزاداری است

مسعود کاویانی مدیر رادیو محرم درباره این شبکه رادیویی که هر سال همزمان با محرم راه اندازی می شود به خبرنگار مهر گفت: رادیو محرم رسانهای است که با نیت خالصانه و تمرکز بر فرهنگ عاشورا، به میدان آمده و مأموریت محوری ما مهندسی و ترویج الگوی صحیح عزاداری است.
وی اضافه کرد: الگویی که باید از هر گونه افراط و تحریف دور باشد و در عین حال، هم شور حسینی را حفظ کند و هم شعور عاشورایی را تقویت کند.این مأموریت در قالب انتخاب محتوای فاخر، دقت در مداحیها، توجه به عمق معانی اشعار و برگزیدن مداحانی متعهد و آگاه اجرا میشود.
کاویانی تصریح کرد: ما در رادیو محرم تلاش داریم عزاداری در بستر معرفت، تاریخ، عقلانیت دینی و بصیرت اجتماعی نیز حرکت کند. به همین دلیل، در انتخاب و پخش مراثی، سینهزنیها و روضهخوانیها، ارزش محتوا و پیام نهفته در اجرا برایمان بسیار مهم است.
ایران گنجینهای از آیینهای عزاداری است
مدیر رادیو محرم درباره رویکرد مداحی و معرفت افزایی عنوان کرد: رادیو محرم ساختاری آوایی دارد؛ به همین دلیل پخش مداحی و مرثیه و روضه خوانی بخش حداکثری این رادیو را در بر میگیرد. البته در رادیو محرم از مباحث معرفت افزایی در قالب سخنرانیهای کوتاه غافل نیستم. هرچند که دقت زیادی داریم که با انتخاب و پخش مداحیهایی با محتوای فاخر، خود این مداحی ها هم علاوه بر شور، جنبه معرفت افزایی داشته باشند. پخش سخنان سرداران و شخصیتهایی که در دفاع از عظمت ایران اسلامی در جنگ با دشمن صهیونی شهید شدند، تلاوت قرآن مرتبط با قیام حسینی، پخش احکام مربوط به عزاداری و توجه به عزاداریهای نوجوانان و پیرغلامان از جمله اقدامات ما در رادیو محرم به شمار میآید. رادیو محرم نهفقط صدای عزاداری، بلکه صدای آگاهی، مقاومت و فهم درست از حماسه کربلا است.
وی درباره پخش عزاداری اقوام و مناطق مختلف ایران بیان کرد: عزاداری در ایران فقط محدود به یک سبک یا منطقه خاص نیست. ایران، با تنوع اقوام و فرهنگهای بومی، گنجینهای از آیینهای عزاداری است. در رادیو محرم، تلاش داریم از ظرفیت فرهنگی اقوام ایرانی بهدرستی بهره ببریم؛ از مراسم تعزیه جنوب و لرستان تا نوحههای آذری، بلوچی و کردی، همه در جدول پخش ما جای دارد. این تنوع، باعث همافزایی فرهنگی و وحدت ملی میشود. عزاداری امام حسین (ع) مرز ندارد و ما این حقیقت را در صدای رادیو محرم منعکس میکنیم.
کاویانی درباره ارتباط با مخاطب اظهار کرد: ما معتقدیم مخاطبان رادیو محرم، شنونده صرف نیستند، بلکه زائر حسینیهای هستند که در فضای رسانهای شکل گرفته است. از نگاه ما، همه دستاندرکاران این رادیو، خادمان این حسینیه هستند. وظیفه ماست که صدای مردم را بشنویم، به نیازهای معنوی آنها پاسخ دهیم. از طریق ۱۶۲ و دیگر شماره ها این ارتباط وجود دارد. همچنین برنامههایی مانند «شور شیدایی» فرصت تعامل زنده با مردم را فراهم کرده و بازتاب بیواسطه نظرات و احساسات آنهاست. ضمن اینکه یکی از پر مخاطبترین برنامههای رادیو محرم است.
از دغدغههای ما تربیت نسل جدید عاشورایی است
مدیر رادیو محرم درباره توجه به نوجوانان و نسل جوان در طراحی محتوای رادیو محرم بیان کرد: یکی از دغدغههای ما تربیت نسل جدید عاشورایی است. اگر در برنامهها دقت شود، بخشی از محتوا به نوجوانان اختصاص دارد. ما مداحیهایی را انتخاب میکنیم که هم ریتم مناسب برای این گروه سنی داشته باشد و هم از نظر محتوا آنها را جذب کند. همچنین به پیرغلامان اهل بیت نیز توجه ویژه داریم. صدای ذاکران قدیمی، میراثی شنیداری است که نباید فراموش شود. ما در رادیو محرم این دو طیف، یعنی نوجوانان و پیرغلامان را در برنامهها همزمان مدنظر قرار دادهایم. تلاش کردهایم که در هر زمان و مکانی، امکان شنیدن این صدای حسینی فراهم باشد؛ چه در خانه، چه در ماشین، چه در پیادهروی اربعین یا عزاداریهای محلی. رادیو محرم همیشه همراه مردم است؛ چراکه مردم صاحبان واقعی این صدا هستند.
وی در پایان گفت: رادیو محرم با نیت خدمت به مکتب حسین بن علی (ع) و عاشقان اهلبیت (ع) راهاندازی شده و بر اساس باور قلبی ما، یک حسینیه گسترده در فضای ملی است. این رادیو متعلق به همه مردم است. متعلق به همان پیرمرد هیئتی که در ۱۰ شب محرم علم میکشد، متعلق به جوانی که اشک میریزد، و متعلق به مادری که روضه را با دل میشنود.
رادیو محرم روی موج افام ردیف ۹۵.۵ در دسترس است.