فرشچیان نقاشی ایرانی را جهانی و اصفهان را مرکز نگارگری معاصر کرد

فرشچیان نقاشی ایرانی را جهانی و اصفهان را مرکز نگارگری معاصر کرد
Rate this post

مجید صادق‌زاده، در حاشیه مراسم تشییع استاد محمود فرشچیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جایگاه استاد فرشچیان در هنر ایران سخن گفت و تاکید کرد: وی توانست با آثاری منحصر به فرد، نقاشی ایرانی را به سطح جهانی معرفی کند.

صادق‌زاده که بیش از چهار دهه در عرصه نگارگری فعالیت دارد و از شاگردان مکتب هنری فرشچیان محسوب می‌شود با اشاره به ابعاد گسترده شخصیت هنری فرشچیان بیان کرد: استاد محمود فرشچیان تنها یک نگارگر نبود. وی نقاشی بود که توانست در هنر معاصر ایران حرکتی عمیق و ماندگار ایجاد کند. درست است که آثار وی در قالب نگارگری دیده می‌شود اما در حقیقت نقاشی معاصر ایران را دگرگون کرد. این جریان هنری از اصفهان آغاز شد و در نهایت به سراسر جهان گسترش یافت.

وی افزود: فرشچیان با خلاقیت و ابتکار، هنر نقاشی ایرانی را از محدوده سنتی خارج کرد و آن را با نگاه جهانی پیوند زد. به همین دلیل است که کتاب وی در آلمان چاپ و از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد.

آثار بی‌بدیل با تنوعی گسترده

این استاد برجسته نگارگری با اشاره به حجم آثار استاد فرشچیان اظهار کرد: حدود ۷۰۰ اثر از وی ثبت و منتشر شده است. این حجم آثار در کنار تنوع موضوعی و تکنیکی، نشان‌دهنده توانمندی و نبوغ بی‌نظیر وی است. کمتر نگارگری توانسته چنین گستره‌ای از مضامین و تکنیک‌ها را در آثار خود به کار گیرد.

وی ادامه داد: آثار مذهبی استاد فرشچیان بخش مهمی از کارنامه وی را تشکیل می‌دهد. شماری از این آثار به آستان قدس رضوی سپرده شده است. کتابخانه و مجموعه‌ای از آثار وی نیز به فرهنگستان هنر هدیه شده و موزه اختصاصی وی اغلب شامل آثاری است که خود به مردم ایران تقدیم کرده است.

وی در پایان گفت: امیدوارم اصفهان و جامعه هنری کشور امانت‌دار خوبی برای چنین گوهر ارزشمندی باشند. میراث استاد فرشچیان نه فقط برای اصفهان، بلکه برای کل ایران و جهان اهمیت دارد و باید با دقت و جدیت پاس داشته شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =